Śniadanie to podstawa
Śniadanie to podstawa

Śniadanie to podstawa

Potrzebujemy wartościowego śniadania, by rozpocząć nowy dzień, tak jak samochód potrzebuje niezanieczyszczonego, dobrego paliwa, by wyruszyć w trasę. Niedopuszczalne jest zaniedbywanie śniadań, zwłaszcza jeśli chodzi o potrzeby dzieci. Śniadanie umożliwia dzieciom zaspokojenie ich potrzeb żywieniowych i daje zastrzyk energii potrzebnej do zabawy i nauki. Badania dowodzą, że:

Dobrze zaplanowane śniadanie z produktami żywieniowymi z 5 grup zaspokają około 1/4 dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze Brak śniadań powoduje wystąpienie deficytu składników odżywczych, który trudno jest dziecku "nadrobić" w ciągu dnia Dzieci regularnie spożywające pełnowartościowe śniadania łatwiej koncentrują się na nauce, są bardziej zrównoważone, opanowane, mniej drażliwe, mają większą odporność i więcej "sił witalnych"





5 łatwych i przyjemnych sposobów na rodzinne śniadanie:

1. Dawaj dobry przykład.

Jeśli chcesz, by Twoje dziecko jadło śniadanie, jedz je i Ty!

2. Miej pod ręką gotowe produkty.

Rano może zabraknąć Ci czasu na przygotowanie twarożka z białego sera, mleka, szczypiorku i rzodkiewek. Dlatego albo zrób go poprzedniego dnia, albo wybierz na ranny posiłek gotowy serek w opakowaniu.

3. Zadbaj o wybór.

Jeśli dziecko nie ma ochoty na mleko, zaproponuj mu jogurt lub kakao. Dobrze jest mieć przynajmniej dwa produkty z każdej grupy produktów. Pozwól, by dziecko wybierało z poszczególnych grup to, na co ma akurat apetyt.

4. Nie popędzaj ani dziecka, ani siebie!

"Łykanie" posiłku w pośpiechu i zdenerwowaniu spowoduje, że Wasze organizmy niewiele skorzystają z dobrodziejstw śniadania.

5. Śniadanie poza domem?

Czasami to lepsze rozwiązanie. Jeśli rano masz za mało czasu, by przygotować i spokojnie zjeść śniadanie, nie denerwuj się. Lepiej zjeść pierwszy posiłek bez pośpiechu w przedszkolu, szkole czy pracy, niż zrywać cały dom o 5 rano!

Nawet podczas bardzo zajętych dni podkreślaj, jak ważne jest śniadanie, i staraj się je przygotować. Tylko w ten sposób sprawisz, że codzienne jedzenie pełnowartościowego porannego posiłku stanie się dla Twojego dziecka naturalną potrzebą i przyzwyczajeniem.

dr inż. Anna Harton

Zakład dietetyki SGGW w Warszawie
Pytanie do eksperta
Partnerzy

Braki flash player !!!

O NAS | KONTAKT | REKLAMA
copyright © 2009 Inspirander Media Sp. z o.o.