Otyłość u dzieci
Otyłość u dzieci

Otyłość u dzieci

Otyłość u dzieci Komputer, telewizja, fast foody słodycze i rodzice to główni winowajcy otyłości u dzieci. Problem choć duży, często bywa lekceważony, bo przecież dziecko powinno „dobrze” wyglądać. A tymczasem nadwaga to poważny problem.

Pyzata buzia, pulchne rączki, pulchne nóżki, okrągły brzuszek - sama słodycz. Tak najczęściej reagują rodzice i dziadkowie na widok swojego niemowlaka. Kiedy jednak z pulchnego maluszka wyrasta okrągły kilkulatek zdajemy sobie sprawę, że coś jest nie tak.

Słodyczom dziękujemy

Nasze dzieci najczęściej jedzą to co my. Nie dziw się więc, gdy Twoje dziecko, idąc w Twoje ślady, sięga po chipsy, orzeszki, czy czekoladę. Oczywiście nie ma nic złego w słodyczach jednak kluczem, jak we wszystkich przypadkach jest umiar. Żadne dziecko nie może jest tyle słodyczy, ile chce. Słodkości nie mogą też zastępować posiłków. Traktujmy je jako dodatek, który dziecko dostaje raz na tydzień. Na co dzień kaloryczne produkty zastępujmy owocami, kubkiem kakao, kisielem (zrobionym samodzielnie z przetartych owoców), budyniem albo owocową galaretką. Smaczne i zdrowe, dostarczają mnóstwa witamin i niezbędnych składników odżywczych.

Słodycz w płynie

Jak się okazało, źródłem cukrów i kalorii są nie tylko słodkości, ale i słodzone napoje gazowane. Dlatego najlepiej jest, gdy dziecko do picia dostaje wodę mineralną. Dobrym rozwiązaniem są również świeżo wyciśnięte soki z owoców czy warzyw. Dobrze w tej roli sprawdzą się marchewki, pomarańcze, jabłka. Innym rozwiązaniem jest podawanie lekko osłodzonej herbatki owocowej. Warto przyzwyczajać dziecko już od najmłodszych lat do lekko słodkiego smaku. Dzięki temu maluch nie nabierze nawyku nadmiernego słodzenia. Unikaj natomiast podawania dosładzanych soków i napoi gazowanych. Są nie tylko bardzo kaloryczne, ale i szkodliwe dla zębów.

Wybieraj mądrze

Na zakupach sprawdzaj i porównuj kaloryczność i zawartość tłuszczu w wybieranych produktach. Zrezygnuj z lubianych przez dzieci parówek. Ociekają one wprost tłuszczem. Zastąp je chudą szynką, lub wybieraj te odtłuszczone. Żółty ser, choć jest bogaty w wapń, jest też źródłem dużej ilości tłuszczu! Serwuj go z umiarem i nie za często. Warzywa i jarzyny powinny być w każdym posiłki. Podawaj je w dowolnej ilości i postaci. Zacznij wprowadzać je do diety dziecka jak najwcześniej. To gwarancja wyrobienia prawidłowych nawyków i inwestycja w przyszłość.

Reklama to zły doradca

Niestety dzieci bardzo często ulegają coraz to wymyślniejszym reklamom, dlatego powinnaś być wyjątkowo czujna w tej kwestii. Niech Cię nie zwiedzie pani w białym kitlu, która zachwala zdrowy serek, czy cukierki. Często takie produkty nie mają żadnych wartości odżywczych i niewiele się różnią od innych produktów z tej kategorii. Udając się na zakupy nie sugeruj się nowym spotem reklamowym, tylko informacją o produkcie, które znajdziesz na każdym opakowaniu.

dr inż. Anna Harton

Zakład dietetyki SGGW w Warszawie
Pytanie do eksperta
Partnerzy

Braki flash player !!!

O NAS | KONTAKT | REKLAMA
copyright © 2009 Inspirander Media Sp. z o.o.