Ryby na wagę złota
Ryby na wagę złota

Ryby na wagę złota

Pstrągi, morszczuki, makrele, łososie, flądry, halibuty - ryby to świetne danie dla całej rodziny, nie tylko dla dorosłych. Są one jednym z najzdrowszych pokarmów, dlatego warto się z nimi zaprzyjaźnić na stałe - są źródłem dobrze przyswajalnego białka, nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych, wartościowych składników mineralnych, a także witamin A i D.

Jedną z substancji niezbędnych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszego organizmu, a szczególnie dziecka, są kwasy tłuszczowe omega-3. Należą one do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych, których organizm nie jest w stanie wytworzyć sam. Dlatego też konieczne jest dostarczanie ich wraz z pożywieniem.










Co wiemy o kwasach tłuszczowych?

Rola niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych jest nie do przecenienia: stanowią one niezbędny składnik budulcowy, zwiększają przepływowość krwi przez naczynia wieńcowe, obniżają poziom cholesterolu we krwi (frakcji LDL a zatem "złego cholesterolu" oraz cholesterolu ogółem), są niezbędne dla prawidłowego wzrostu dziecka, zapobiegają zakrzepom krwi, działają antystresowo. W licznych badaniach naukowych poświęconych roli kwasów omega -3 najlepiej udokumentowana została ich zdolność do obniżania stężenia trójglicerydów we krwi. Oznacza to, że mają one zdolność zapobiegania najczęściej występującym na dzień dzisiejszy chorobom cywilizacyjnym: miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, arteriosklerozie, czyli chorobom układu krążenia.

Do najważniejszych kwasów tłuszczowych z grupy omega -3 należą: kwas eikazopentaenowy (EPA) oraz dokozaheksaenowy (DHA), które występują głównie w mięsie ryb morskich (np.: w śledziach, makrelach, łososiach, dorszach, flądrach i halibutach), a także w skorupiakach i owocach morza. Oczywiście istnieje możliwość dostarczania kwasów tłuszczowych omega 3 wraz z innymi produktami żywnościowymi. Kwasami tłuszczowymi z grupy omega - 3 suplementowanych jest mnóstwo produktów, m.in. margaryny roślinne. Ryby w diecie dziecka

Z punktu widzenia dietetyki mięso ryb trudno porównać z jakimkolwiek innym. Choć jego wartość odżywcza jest zbliżona z innymi rodzajami mięs, jednak skład tłuszczowy, a co za tym idzie unikatowe właściwości ryb są nie do podważenia i przede wszystkim nie do zastąpienia. Najnowsze zalecenia żywieniowe dotyczące diety dziecka zakładają wprowadzanie wysokogatunkowego mięsa rybiego do diety dziecka już po ukończeniu przez nie 1-go roku życia (rekomendacje Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego (PTP) oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą (PTBnM) z 2007r.). Warunek dotyczący wprowadzania mięsa ryb do diety dziecka mówi o tym, by było to mięso wysokogatunkowe, a zatem charakteryzujące się niską zawartością metali ciężkich. Poza tym mięso ryb należy wprowadzać powoli, w niewielkich ilościach, bacznie obserwując reakcję dziecka - pamiętajmy, że mięso rybie jest silnym alergenem. Od 7. roku życia eksperci zalecają spożywanie mięsa ryb morskich co najmniej 2 razy w tygodniu, zaś dzieci w wieku przedszkolnym powinny spożywać ryby co najmniej raz w tygodniu.

Profilaktyka, czy nie za wcześnie?

Choroby układu sercowo-naczyniowego to główny problem zdrowotny w Polsce. Czy to jednak nie za wcześnie by martwić się o to, gdy nasza pociecha ma 3 lata? Zalecenia Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego i PTBnM są w tej kwestii jednoznaczne: przeciwdziałanie niedoborom kwasów tłuszczowych omega-3 powinno się zacząć już w wieku płodowym. Stąd też zalecenia zwiększenia podaży ryb w diecie kobiet ciężarnych, a także obniżenie wieku rozszerzenia jadłospisu dziecka. Wprowadzenie ryb do diety dziecka jest też niezmiernie istotne z punktu widzenia kształtowania się nawyków żywieniowych dziecka. To właśnie w tym wieku kształtują się zwyczaje żywieniowe małego człowieka i to od rodziców zależy, jaki model żywienia w przyszłości obierze dziecko. Przedszkolak przechodzi do modelu tzw. "stołu rodzinnego", a więc je posiłki wspólne z rodzicami. Podpatruje też ich nawyki i w ten sposób kształtuje własne. Dlatego warto zadbać w tym czasie o dietę całej rodziny.

dr inż. Anna Harton

Zakład dietetyki SGGW w Warszawie
Pytanie do eksperta
Partnerzy

Braki flash player !!!

O NAS | KONTAKT | REKLAMA
copyright © 2009 Inspirander Media Sp. z o.o.