Mamy pytają- eksperci odpowiadają
Mamy pytają- eksperci odpowiadają

Mamy pytają- eksperci odpowiadają

  • Czy pomidory mają jakieś wartości odżywcze, a jeśli tak, to czy zachowują się one np. w przecierach?
  • Słyszałam, ze czekolada ma wiele wartości odżywczych. Czy to prawda i czy pozwalać, by dziecko ją jadło?
  • Czy ziemniaki w mundurkach są bardziej wartościowe niż obrane i czy można je serwować dzieciom?
  • Czy małe dzieci mogą jeść kasze zamiast ziemniaków luk makaronu?
  • Czy probiotyki zawarte w jogurtach są potrzebne organizmowi dziecka tylko w czasie antybiotykoterapii?
  • Słyszałam, że ryby mają wiele składników odżywczych. Podobno są zdrowe również dla zębów dziecka. Czy to prawda?
  • Jak często można podawać dziecku słodycze, by nie miało próchnicy?
  • Mój synek chciałby jeść codziennie na śniadanie płatki śniadaniowe, ale jest dość pulchnym dzieckiem. Czy ten przysmak jest zbyt słodki dla czteroletniego?
  • Oboje z mężem lubimy włoską kuchnię. Czy takie potrawy z tego regionu nadają się dla przedszkolaka?
  • Czy małe dzieci mogą żuć gumę?


  • Czy to prawda, ze jogurty poprawiają odporność dziecka?

    Małe dzieci powinny jeść kefiry i jogurty, gdyż te produkty mleczne zawierają probiotyki, czyli żywe kultury „dobrych” bakterii, które zwalczają bakterie chorobotwórcze. W sezonie zimowym ( i nie tylko) poprawiają odporność malucha i sprawiają, że łatwiej opiera się on chorobotwórczym zarazkom. Dodatek owoców do jogurtu sprawi, że będzie on jeszcze zdrowszy (bogatszy w witaminy, minerały i błonnik) oraz jeszcze smaczniejszy. Proszę wybierać te jogurty i kefiry, na opakowaniu których zaznaczono, że zawierają żywe kultury bakteryjne.

    Do góry

    Moje dziecko najbardziej lubi to, co jest niezdrowe: parówki i ciastka. Czy można ulegać takim zachciankom?

    Zakazany owoc zawsze jest najsmaczniejszy. Można jednak znaleźć wyjście kompromisowe. Są parówki produkowane specjalnie z myślą o dzieciach – zrobione z lepszego gatunku mięsa, z mniejszą ilością tłuszczu i bez konserwantów oraz ulepszaczy smakowych. Mają one nawet pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka. Jeśli maluch lubi parówki, trzeba kupować mu takie właśnie i podawać je z wartościowymi dodatkami, np. z gotowanymi warzywami lub surówką. Jeśli dajemy malcowi ciastka, to wybierajmy te przeznaczone dla dzieci. Takie ciasteczka nie zawierają soli, tłuszczów z niezdrowymi kwasami trans, są natomiast wzbogacone witaminami i błonnikiem. Jeśli podamy je na podwieczorek z dodatkiem owoców, nie będzie to niezdrowa przekąska.

    Do góry

    Czy małym dzieciom można robić budyń z torebki?

    Kilkulatek może jeść co jakiś czas taki deser, ale warto pamiętać, że te budynie są zwykle „ulepszone” chemicznymi składnikami. Dlatego lepiej przygotować budyń w domu, by był wolny od niezdrowych dodatków, a pełen wartościowego mleka i owoców. Do połowy zimnego mleka ze 150 ml porcji dodajemy łyżeczkę mąki kartoflanej oraz miód. Resztę mleka zagotowujemy i wlewamy przygotowaną mieszankę. Potem jeszcze krótko zagotowujemy. Deser warto wzbogacić dodatkiem owoców, rodzynek czy innych smakołyków.

    Do góry

    Mój 3-letni syn uwielbia fast-foody. Chcę przygotować mu hamburgera w domu, ale nie wiem, co zrobić, by był zdrowszy od „restauracyjnego”.

    Samodzielne przygotowanie ukochanego domowego fast fooda to doskonały pomysł. Trzeba wykorzystać do tego świeżo zmielone mięso wołowe zmieszane z odrobiną soli i bułką tartą. Taki kotlet należy usmażyć na świeżym oleju, po czym odsączyć go z tłuszczu, najlepiej na papierowym ręczniku. Kotlet będzie miał mniej kalorii i nie będzie zawierał tłuszczów trans, które powodują otyłość. Hamburgera można włożyć do bułki z ziarnami, dodać liść sałaty, plasterek pomidora i żółtego sera. Taka potrawa dostarczy maluchowi żelaza, witamin i białka.

    Do góry

    Jaki twarożek powinien jeść trzylatek?

    Dla dzieci najlepszy jest tłusty biały ser, chyba że maluch ma problemu z nadwagą i wtedy powinien jadać ser półtłusty lub nawet chudy. Twaróg zawiera białko oraz wapń i fosfor (jednak te minerały w znacznie mniejszej ilości niż mleko). Można go podawać dzieciom za słodko - z owocami, dżemem, miodem lub ze szczypiorkiem, rzodkiewką czy pomidorem. Lepiej nie kupować dzieciom gotowych serków waniliowych lub owocowych, gdyż zawierają dużo cukru.

    Do góry

    Dynia to warzywo, które często jest wykorzystywane w żywieniu dzieci. Co mogę zrobić z dyni? Czy ma ona wartości odżywcze?

    Dynia nie zawiera wiele witamin, prócz beta karotenu (czyli prowitaminy A), ale jest smaczna i dzieci ją lubią. Ze względu na łagodny smak, podaje się ją niemowlętom jako jedno z pierwszych warzyw. Starszemu dziecku można zrobić zupę z dyni lub podać jako składnik mieszanki warzywnej – doskonale komponuje się z marchewką i ziemniakami.

    Do góry

    Jakie dżemy mogą jeść małe dzieci?

    Najlepsze dla maluchów są dżemy robione w domu, gdyż nie zawierają konserwantów. Są jednak bardzo słodkie. Bardziej „dietetyczne” okazują się sklepowe dżemy niskosłodzone. Najgorsze zaś to te wysokosłodzone, gdyż zawierają nawet 60 procent cukru – to zbyt dużo dla małego dziecka. Dżemy nie mają jednak szczególnych wartości odżywczych (długa obróbka termiczna powoduje rozkład witamin w owocach), więc lepiej w ogóle ograniczać ich spożycie.

    Do góry

    Moja córka chciałaby jeść makaron na śniadanie, obiad i kolację. Czy to nie jest zbyt tuczące?

    Warto wiedzieć, że 100-gramowa porcja makaronu to tylko 110 kalorii (czyli tyle, co w takiej samej porcji banana). Bardziej tuczące są sosy, którymi często polewamy kluski. Dlatego jako dodatek do makaronu podawaj duszone warzywa lub przecier ze świeżych pomidorów lub owoców. Wtedy potrawa nie będzie kaloryczna, a dodatkowo będzie pełna witamin.

    Do góry

    Czy mogę dawać dziecku popcorn?

    Kukurydza jest smaczna, ale nie ma wielu wartości odżywczych. Popcorn robiony w domu jest dobrą przekąską – nie zawiera tyle tłuszczu i soli, co ten sprzedawany np. w kinach, i jest o wiele zdrowszy od np. chipsów. Lepiej jednak, by dziecko jadło kukurydzę w sałatkach lub gotowaną w kolbie, gdyż zawarty w niej błonnik dobrze reguluje trawienie.

    Do góry

    Czy potrawy z grilla nadają się dla 3-letnich dzieci?

    Oczywiście że tak. Jeśli tylko zadbamy o to, by tłuszcz wyciekający z potraw podczas grillowania osadzał się na specjalnych tackach. Wtedy unikniemy sytuacji, w której maluch zjada szkodliwe składniki spalonego tłuszczu. Na grillu można przygotować dla malca pierś z kurczaka lub warzywa (paprykę, pomidora, cukinię, cebulę), grzankę z chleba a nawet pieczonego banana lub jabłko. Należy unikać używania ostrych przypraw i nadmiaru soli. Zamiast tego należy natrzeć mięso np. ziołami, czosnkiem czy miodem.

    Do góry

    Czy pomidory mają jakieś wartości odżywcze, a jeśli tak, to czy zachowują się one np. w przecierach?

    Pomidory to bardzo zdrowe warzywa. Zawierają dużo potasu, który wpływa na krążenie krwi oraz wapnia, magnezu i żelaza. Są też bogate w witaminy C, B, K i E, beta karotenu i karotenoidy, które są przeciwutleniaczami. Choć w czasie gotowania pomidory tracą nieco swoich walorów, to i tak powinny pojawiać się w diecie dziecka przez cały rok, zarówno w postaci surowej (w sałatkach, na kanapkach - oczywiście bez skórki), jak i w postaci przecierów do sosów czy zupy pomidorowej. maluchowi zwalczać infekcje.

    Do góry

    Słyszałam, ze czekolada ma wiele wartości odżywczych. Czy to prawda i czy pozwalać, by dziecko ją jadło?

    Czekolada, jak inne słodycze, ma dużo kalorii (450-600 kcal w 100 g) , ale rzeczywiście posiada sporo dobrych składników. Zawiera dużo wapnia (zwłaszcza czekolada mleczna), magnezu i fosforu. Jednak także wiele węglowodanów i tłuszczu. Trudno nazwać czekoladę niezbędnym produktem w diecie dziecka, nie oznacza to jednak, że nie możemy podać jej na deser 1-2 razy w tygodniu. Trzeba pamiętać, by po takiej uczcie umyć malcowi zęby, gdyż - jak wszystkie słodycze – czekolada sprzyja powstawaniu próchnicy.

    Do góry

    Czy ziemniaki w mundurkach są bardziej wartościowe niż obrane i czy można je serwować dzieciom?

    Najwięcej witamin i składników odżywczych znajduje się tuż pod skórką owoców i warzyw. Nie inaczej jest w przypadku ziemniaków, które w skórce i pod nią gromadzą wiele witamin, potasu, magnezu i fosforu. Oprócz tego zawierają sycącą skrobię. Kartofle w mundurkach można podawać dzieciom pod warunkiem, że przed gotowaniem lub pieczeniem dobrze wyszorujemy skórkę. Najlepiej wkładać je potem do wrzącej wody (wtedy tracą mniej składników odżywczych) i gotować pod przykryciem.

    Do góry

    Czy małe dzieci mogą jeść kasze zamiast ziemniaków luk makaronu?

    Oczywiście, że tak. Kasze z dietetycznego punktu widzenia są bardzo wartościowe. Zawierają dużo węglowodanów, dlatego są doskonałym źródłem energii (zawierają 350-380 kcal w 100 gramach). Są też bogate w witaminy (B, E, PP) oraz żelazo, selen, wapń i magnez. Bardzo potrzebny organizmowi jest też błonnik znajdujący się w kaszach, dlatego warto zastępować nimi czasem popularne kluski lub ziemniaki. Najmłodsze dzieci (od 6. miesiąca życia) mogą jeść kaszę jaglaną i kukurydzianą, które nie zawierają glutenu. Dla dzieci powyżej 7. miesiąca nadaje się kasza gryczana, która jest doskonałym źródłem białka, kwasów tłuszczowych i mikroelementów. Kasza manna z pszenicy może być podawana w małych ilościach nawet 5-miesięcznym dzieciom. Zaś kasza jęczmienna (doskonała na krupnik) zalecana jest od 9.-10. miesiaca życia.

    Do góry

    Czy probiotyki zawarte w jogurtach są potrzebne organizmowi dziecka tylko w czasie antybiotykoterapii?

    O kulturach bakterii kwasu mlekowego najczęściej mówi się w kontekście ich znaczenia podczas i po kuracji antybiotykowej. Leki te zabijają nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale także pożyteczne bakterie funkcjonujące w przewodzie pokarmowym człowieka. Tak naprawdę probiotyki są niezbędne i dziecku, i dorosłemu przez cały czas – nie tylko w czasie rekonwalescencji, gdy organizm jest osłabiony po chorobie, ale również wtedy, gdy np. dziecko ma problemy z trawieniem. Biegunki i zaparcia często znikają po podaniu maluchowi jogurtów i napojów mlecznych zawierających żywe kultury pożytecznych bakterii. Wzbogacenie diety w dobre bakterie powoduje również uszczelnienie śluzówki jelita i zmniejsza podatności dziecka na alergię pokarmową.

    Do góry

    Słyszałam, że ryby mają wiele składników odżywczych. Podobno są zdrowe również dla zębów dziecka. Czy to prawda?

    Ryby zawierają witaminę D3, która odpowiada za powstawanie twardej tkanki zębowej . Dlatego dobrze, jeśli ponadroczny malec je tłuste ryby morskie (łosoś, halibut, makrela), gdyż to sprzyja mineralizacji jego ząbków. Podobne właściwości ma też tran, który warto podawać dzieciom w okresie jesienno-zimowym piją jako środek poprawiający odporność.

    Do góry

    Jak często można podawać dziecku słodycze, by nie miało próchnicy?

    Generalna zasada jest następująca: po każdym jedzeniu czekolady, cukierków czy ciastek trzeba umyć zęby maluchowi. Dlatego lepiej zabronić mu jedzenia słodyczy poza domem, np. na spacerze lub u kolegi , bo wtedy nie będzie miał możliwości zadbania o higienę jamy ustnej. Dobrze jest wprowadzić zwyczaj, że dziecko jada smakołyki np. tylko w weekendy, kiedy mamy nad nim kontrolę i możemy przypilnować go podczas mycia zębów.

    Do góry

    Mój synek chciałby jeść codziennie na śniadanie płatki śniadaniowe, ale jest dość pulchnym dzieckiem. Czy ten przysmak jest zbyt słodki dla czteroletniego?

    Cukier, a raczej jego nadmiar, sprzyja nie tylko otyłości, ale również powoduje próchnicę. Niestety, płatki śniadaniowe dla dzieci są bardzo słodkie i mają w sobie, prócz czekolady, miodu i innych słodkich dodatków smakowych także bardzo wiele cukru. Jeśli dziecko ma nadwagę , lepiej podawać mu do mleka zwykłe płatki kukurydziane lub owsiane, które nie zawierają cukru, a jedynie cenne węglowodany złożone. Żeby śniadanie lepiej smakowało chłopczykowi, można dodać do niego słodkie owoce, np. maliny, dojrzałe brzoskwinie czy morele.

    Do góry

    Oboje z mężem lubimy włoską kuchnię. Czy takie potrawy z tego regionu nadają się dla przedszkolaka?

    Kuchnia włoska to przede wszystkim różnego rodzaju makarony. Farfalle, lasagne, spagetti, czyli kluski o ciekawych kształtach są zazwyczaj uwielbiane przez maluchy. Także sosy przygotowane na oliwie z pomidorów, z dodatkiem aromatycznych ziól i czosnku czy oliwek, na pewno nie zaszkodzą kilkuletniemu dziecku. Warto tylko pamiętać, by sosy do makaronów robić samodzielnie, wykorzystując do tego świeże składniki, a nie korzystać z gotowych sosów ze słoików czy z torebek. Takie rozwiązania są wprawdzie wygodne, ale gotowe sosy zawierają sztuczne konserwanty i glutaminian sodu, czyli dodatki nieodpowiednie dla dzieci.

    Do góry

    Czy małe dzieci mogą żuć gumę?

    Guma do żucia, oprócz walorów smakowych, pomaga w produkcji śliny, odświeża oddech i oczyszcza zęby oraz przestrzenie międzyzębowe, zapobiegając próchnicy i chorobom dziąseł. Ale musi być to guma bez cukru. Należy przy tym uważać, gdyż słodziki dodawane do gum bezcukrowych mogą wywołać u dziecka biegunkę, jeśli maluch będzie żuł gumę często. Tak czy owak kilkulatkowi, który potrafi już sobie poradzić z żuciem i nie połyka gumy, można ją dawać kilka razy w tygodniu.

    Do góry

dr inż. Anna Harton

Zakład dietetyki SGGW w Warszawie
Pytanie do eksperta
Partnerzy

Braki flash player !!!

O NAS | KONTAKT | REKLAMA
copyright © 2009 Inspirander Media Sp. z o.o.