Aktywność fizyczna dziecka
Aktywność fizyczna dziecka

Aktywność fizyczna dziecka

Małe dziecko jest aktywne, gdy biega, podskakuje, przewraca koziołki czy wspina się z sankami pod górkę. Dopiero starsze dzieci zaczynają uprawiać pierwsze sporty, jak pływanie czy jazda na łyżwach. Więc gdy jest jeszcze małe, staraj się nie hamować jego naturalnej potrzeby ruchu, pamiętając, że wspomaga ona jego rozwój psychofizyczny, podnosi odporność i wytrzymałość.

Rozwijaj aktywność dziecka

Nie strofuj za spontaniczne przejawy aktywności, np. bieganie czy skakanie. Ogranicz do minimum oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i gry komputerowe - maluchowi pozwól na nie więcej niż pół godziny przed ekranem i to tylko w niepogodne dni. To samo tyczy Ciebie- w końcu musisz świecić przykładem. Wybierzcie się na wspólne zakupy. Niech do koszyka trafi: skakanka, piłka, hula-hop, frisbee, badminton, łyżwy, narty. Niech wasze weekendy zamienią się na sportowe dni! Nawet jeśli pada możecie udać się wtedy na basen czy lodowisko. Możesz też zorganizować przyjęcie dla dzieci i rodzinne spotkania towarzyskie na lodowiskach, w parkach, siłowniach, basenach, obiektach sportowych itp

Minimum godzina ruchu dziennie

Jak wynika z badań, dziecko powinno pozostawać aktywne co najmniej przez godzinę dziennie - to minimum potrzebne mu dla zachowania dobrej kondycji i zdrowia. Należy wiedzieć, że przedszkolak w naturalny sposób odczuwa potrzebę ruchu i sam go sobie dawkuje odmo do potrzeb. Dlatego nie upominaj bez przerwy Twojego malca, by nie biegał, nie skakał, nie wspinał się na każdy napotkany murek. Dziecko nie potrafi usiedzieć spokojnie i nie możesz go za to winić czy karać, a wstrzymywanie go może zahamować prawidłowy rozwój fizyczny.

Ruch w życiu dziecka

Ruch to nie tylko zabawa. Aktywność rozwijają i wzmacniają wszystkie mięśnie, które podtrzymują rosnący układ kostny, kształtuje prawidłową postawę, modeluje sylwetkę. Wpływa również na spalanie tkanki tłuszczowej, która jest tak niebezpieczna dla najmłodszych. Wpływa na prawidłową pracę układu krążenia i układu oddechowego, pozwala rozładować energię, podnosi zwinność i refleks wpływa kojąco na psychikę, odpręża, pozwala nawiązać kontakty rówieśnicze, uczy zdrowej rywalizacji i odpowiedzialności za grupę (gry zespołowe)

Pomysły na aktywność w niepogodę

A co z deszczowymi dniami? Czy w niepogodę jesteście skazani na siedzenie przed telewizorem? Otóż nie. Pomysłów na wspólne zabawy jest mnóstwo. Jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Zacznijcie od prostych zabaw. Przygotujcie bezpieczne miejsce, np. dmuchany materac, do zabawy w turlanie, wspinanie się, skakanie i upadanie. Urządźcie rodzinne zawody we wbieganiu po schodach zamiast jeździć windą. Włączcie rytmiczną muzykę i zaproście wszystkich domowników do tańca czy skakania. Nadmuchajcie kilka baloników - podrzucajcie je, tak aby nie dotknęły żadnego przedmiotu i nie spadły na ziemię. Pograjcie w ping-ponga na dużym stole.

dr inż. Anna Harton

Zakład dietetyki SGGW w Warszawie
Pytanie do eksperta
Partnerzy

Braki flash player !!!

O NAS | KONTAKT | REKLAMA
copyright © 2009 Inspirander Media Sp. z o.o.